De bitterbal heeft er een concurrent bij

Gezonde concurrentie voor de bitterbal: de bieterbal. Die ziet er uit als een bitterbal, is even krokant, maar kent geen grammetje vlees. De biologische biet, waar de bal van driekwart uit bestaat, heeft ook geen E-nummer nodig. En dat slaat aan in een tijd dat mensen minder vlees en meer echte groenten willen eten, merkt uitvinder Jonathan Karpathios van restaurant Vork & Mes in Hoofddorp. Twee maanden nadat hij er de boer mee op ging, hebben vier groothandels de bal in het assortiment. En die dekken Nederland en België.

Het aantal restaurants dat de bal op de kaart heeft, stijgt met de dag. Ook doordat Karpathios soms met een doos onder de arm aanwipt en de inhoud met alle liefde frituurt. Andere wapenfeiten: de bieterbal smaakte prima tijdens het staatsbezoek aan China en luistert in december de Luxery fair in Amsterdam op. Er was gisteren dus het nodige te vieren tijdens een bieterballenborrel in het restaurant waar de bal zich in twee jaar ontwikkelde. Vaste gasten die daarbij als enthousiast proefpanel fungeerden, constateerden tevreden dat de bal er alleen maar beter op is geworden. Iets zoetig en lekker aards.

Ook Machiel Laumans van borrelhappen leverancier Local Harvest is er blij mee. Terwijl hij de vraag naar vegetarische snacks ziet groeien, hield het aanbod tot nu toe niet over. Kaassouffles en geitenkaaskroketten, dat was het zo’n beetje. Die kroketten lijken wel met behangplaksel gevuld. Door de bietensliertjes heeft de bal ook van binnen het ‘goede mondgevoel’ en is hij’ nog lekker ook. Hij verwacht dat de bieterbal voor vijftien procent van zijn omzet kan zorgen. Meer dus dan de tien procent waar landelijk op wordt gemikt. Maar ja, de bal ligt voorlopig niet in de supermarkt.

Eerst mag het publiek hem leren kennen via de horeca. Volgens Jan van de Kreek van de Hogere Hotelschool Den Haag gaat dat lukken. Jonathan heeft de markt mee, kan de dingen als geen ander uitleggen en wordt steeds bekender door de tv-programma’s waaraan hij meewerkt.